Cyberattack mot BankID

Cyberattack mot BankID

23/04, 2025

Driftstörningar hos BankID – så påverkas du och så kan du agera

Uppdatering torsdagen 24:e april: Bank-id låg nere i flera timmar. Orsaken var en rejäl överbelastningsattack. Tjänsterna är nu igång igen.

Just nu upplever många problem med att använda BankID – något som i sin tur påverkar en rad viktiga digitala tjänster, som Swish, bankinloggningar, och myndighetstjänster. Enligt BankID själva rör det sig om en kraftig överbelastningsattack (DDoS) från en extern aktör.

– Vi har dessvärre en kraftig överbelastningsattack som vi jobbar för fullt med att lösa. Det är alltså en utomstående part som ligger bakom, säger Charlotte Pataky, pressansvarig på BankID.

BankID arbetar just nu intensivt med att åtgärda problemet. Under tiden kan det vara svårt – eller omöjligt – att använda tjänster som är beroende av BankID för inloggning eller signering.

Hur påverkar detta dig?

Om du:

Inte kan logga in på din bank

Inte kan använda Swish

Inte kan komma åt e-tjänster från myndigheter

Inte kan bekräfta köp eller signera dokument

... så är du troligen påverkad av störningen.

Vad kan du göra just nu?

Här är några tips för att hantera situationen tills problemet är löst:

1. Undvik att försöka logga in upprepade gånger

För många försök kan leda till att du spärras temporärt från tjänsten. Ha tålamod och försök igen senare.

2. Använd alternativa inloggningsmetoder

Vissa tjänster erbjuder inloggning med säkerhetsdosa, SMS-kod eller andra alternativ. Kolla vad som finns tillgängligt för just din bank eller tjänst.

3. Ha en plan för betalningar

Om du inte kan använda Swish, se till att ha tillgång till kontanter eller kort som fungerar utan BankID-autentisering.

4. Informera kollegor och anhöriga

Sprid informationen vidare – särskilt till personer som är beroende av dessa tjänster i sin vardag, till exempel äldre eller personer utan digital backup.

5. Följ uppdateringar från pålitliga källor

Vi på Krisskydd fortsätter att följa händelsen. Du hittar de senaste uppdateringarna här på Krisbloggen, samt via BankID:s officiella kanaler.

Varför händer det här?

En DDoS-attack innebär att en stor mängd trafik riktas mot en tjänst med syftet att överbelasta systemet och göra det otillgängligt. Det är en vanlig form av cyberangrepp som främst syftar till att störa – inte stjäla data.

Vi återkommer med mer information så snart vi vet mer. Tills dess: håll dig lugn, sprid informationen och följ våra uppdateringar.

Till startsidan för Krisskydd
BankID:s driftstatus



Rekommenderade produkter