Länsförsäkringar - Försäkringsjätten slår ner på familjen

Länsförsäkringar - Försäkringsjätten slår ner på familjen

4/02, 2025

Länsförsäkringar Bergslagen – inte för alla

Länsförsäkringar, en gång känd för att vara en pålitlig och rättvis försäkringsgivare, har nyligen hamnat i centrum för en djupt problematisk och upprörande händelse som involverar en småbarnsfamilj och ett fall av påstådd diskriminering.

Detta är en berättelse om hur en familj utsatts för orättvisa av en stor aktör, som nu står anklagad för att ha brutit mot sina egna etiska riktlinjer och därmed krossat förtroendet för sina kunder.

Vi vill här lyfta fram hur Länsförsäkringar Bergslagen, numera LF Bergslagen, påstås ha behandlat en barnfamilj och varför detta fall borde vara en varning för alla att vara vaksamma på sina rättigheter.

En chockerande start: Påstådd diskriminering från en handläggare

Det hela började 2022 när paret som nyligen hade köpt en gård i den lilla byn Vedevåg utanför Lindesberg behövde förnya sin försäkring. De tog kontakt med Länsförsäkringar Bergslagen för att få hjälp, och det var då de enligt uppgift mötte en handläggare. Under mötet, som egentligen skulle handla om försäkringsvillkor, hävdar paret att handläggaren uttryckte sig nedvärderande om deras sexuella läggning. Kort därefter mottog de ett försäkringserbjudande där premien var dubbelt så hög som den tidigare ägaren hade betalat för samma fastighet.

Detta påstådda beteende är oacceptabelt och går emot de grundläggande värderingar som man förväntar sig av en försäkringsgivare som påstår sig vara rättvis och inkluderande. Istället för att hjälpa familjen, upplever de att de utsattes för nedvärderande kommentarer och en orättvis prissättning av sina försäkringar.

Ingen hjälp från Länsförsäkringar Bergslagen – Paret söker hjälp hos Diskrimineringsombudsmannen

När paret försökte få hjälp från Länsförsäkringar Bergslagen, möttes de gång på gång av en vägran att bemöta deras problem. Alla handläggare verkade vara upptagna på möten och ingen ville hjälpa till. Föga förvånande valde paret då att anmäla Länsförsäkringar till Diskrimineringsombudsmannen (DO). Detta beslut var tyvärr deras enda alternativ för att få upprättelse.

DO öppnade snabbt ett tillsynsärende mot Länsförsäkringar Bergslagen, och ärendet väckte stor uppmärksamhet. Tyvärr, och inte helt överraskande, lades ärendet slutligen ner utan några konkreta åtgärder mot företaget. Ingen åtgärd vidtogs mot berörda personer eller företaget, trots de uppenbara påstådda överträdelserna mot diskrimineringslagstiftningen.

Straffar lojala kunder – Länsförsäkringar väljer att stänga dörren för paret

I slutet av 2024, när paret köpte en ny fastighet som redan hade försäkring hos Länsförsäkringar Bergslagen, hände något ännu mer upprörande. De kontaktade den ansvariga säljaren för att diskutera försäkringsmöjligheter. Enligt parets uppgifter fick de ett svar som var både skrämmande och förödmjukande. Säljaren meddelade att Länsförsäkringar inte skulle erbjuda paret någon mer försäkring. Deras tidigare erfarenheter med företaget, och framför allt deras anmälan till Diskrimineringsombudsmannen, hade lett till att de nu stod utan försäkring för sina möbler.

För en försäkringsgivare att i sådana fall inte erbjuda försäkring till kunder som har uttryckt sina bekymmer via rättsliga kanaler är en fråga som väcker stark kritik. Om det verkligen stämmer att paret inte erbjudits försäkring, handlar det inte bara om brist på transparens – utan också om en brist på förståelse för kundernas rättigheter.

Chefer vägrar kommentera – inget ansvarstagande

Trots upprepade försök att få svar från Länsförsäkringar Bergslagen, har vi inte lyckats få några kommentarer från ansvariga inom företaget. Det verkar som att bolaget inte ens har någon vilja att ta ansvar för sina handlingar. En sådan vägran att bemöta anklagelser visar inte bara brist på transparens, utan också en avskyvärd ignorans för kundernas rättigheter och välbefinnande.

Hur ser Diskrimineringsombudsmannen på detta?

Det återstår att se om Diskrimineringsombudsmannen kommer att ta ytterligare åtgärder mot Länsförsäkringar Bergslagen för deras behandling av paret. Trots att ärendet lades ner, måste frågan ställas: Är det rätt att företag straffar kunder för att de söker hjälp via rättsliga kanaler? Hur ska man kunna lita på ett företag som inte ens står för sina egna misstag? Är detta verkligen den typ av kundvård som vi som samhälle accepterar?

Har du varit med om något liknande?

Vi på Krisbloggen vill höra din berättelse. Har du också blivit diskriminerad eller orättvist behandlad av Länsförsäkringar eller något annat företag? Skriv in till oss på [email protected] så kan vi granska ditt ärende och hjälpa till att ge din historia rättvisa!


Uppdatering:
Efter påtryckningar från Länsförsäkringar Bergslagen har vi valt att ta bort namnen på berörda medarbetare. Företaget har hotat med rättsliga åtgärder om vi inte följer detta. Vi anser att detta ytterligare belyser problemet med bristande transparens och ansvarstagande.



Rekommenderade produkter